PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 33

33
ROZDZIAŁ 2. PRZEZNACZENIE ASFALTÓW
ORBITON 65/105-80 HiMA
(tzw. „miękka HiMA”) przeznaczony jest głównie do warstw ścieralnych nawierzchni
z BBTM, AUTL, DSH, PA, SMA oraz technologii specjalnych np. warstw SAMI (skropienia „na gorąco”). Ze względu
na najlepsze właściwości zmęczeniowe może być składnikiem warstw przeciwzmęczeniowych AF w koncepcji
perpetual pavements
. Innym zastosowaniem tego lepiszcza jest wytwarzanie emulsji asfaltowych przeznaczonych
do
slurry seal
lub powierzchniowych utrwaleń. W miejscach wymagających dużej szczelności i jednocześnie
elastyczności ORBITON 65/105-80 HiMA może być stosowany do asfaltów lanych (
Mastic Asphalt
).
ORBITON 45/80-80 HiMA
(tzw. „średnia HiMA”) przeznaczony jest do wszystkich warstw asfaltowych nawierzchni
podatnych: podbudowy asfaltowej, w tym do nawierzchni długowiecznych (typu
perpetual pavements
), warstw
wiążących, a także warstw ścieralnych nawierzchni poddawanych bardzo dużym obciążeniom. Jest to lepiszcze
uniwersalne, łączące elastyczność z bardzo dobrą odpornością na koleinowanie.
ORBITON 25/55-80 HiMA
(tzw. „twarda HiMA”) przeznaczony jest do warstw specjalnych wymagających
nadzwyczajnej odporności na odkształcenia (stanowiska postojowe ciężkich pojazdów, terminale kontenerowe itp.)
oraz w miejscach występowania bardzo ciężkiego ruchu powolnego. Ze względu na dużą twardość tego lepiszcza
należy stosować go wyłącznie w uzasadnionych przypadkach
, pamiętając o odpowiednich warunkach
na budowie. Należy wyraźnie podkreślić, że
ORBITON 25/55-80 HiMA nie jest bezpośrednim zamiennikiem
PMB 25/55-60 i nie jest przeznaczony do AC WMS
. W typowych konstrukcjach nawierzchni zaleca się
stosowanie ORBITON 45/80-80 HiMA zamiast ORBITON 25/55-80 HiMA.
Prawidłowo zaprojektowane mieszanki mineralno-asfaltowe z użyciem asfaltów wysokomodyfikowanych gwarantują
osiągnięcie znacznie lepszych właściwości w porównaniu z ich odpowiednikami o podobnej twardości (asfalty
modyfikowane i drogowe).
Wybierając przeznaczenie asfaltów wysokomodyfikowanych ORBITON HiMA w konstrukcji nawierzchni podatnej
można sugerować się wskazówkami zamieszczonymi na rys. 2.3. oraz 2.4. Uwaga: rysunki 2.3. i 2.4. mogą różnić się
w stosunku do wydania [1], decyzja o szczegółowym przeznaczeniu danego lepiszcza należy do Inwestora/Projektanta.
Rys. 2.3. Proponowane zastosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych ORBITON HiMA w klasycznej konstrukcji nawierzchni
podatnej (uwaga: mieszanki MA do stosowania w rozwiązaniach specjalnych i na obiektach inżynierskich) [opracowanie własne]
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,...168
Powered by FlippingBook