53
ROZDZIAŁ 3. PODSTAWOWE WŁAŚCIWOści asfaltów
na ich nietypowe cechy, wynikające z odwrócenia faz asfalt-polimer oraz specyficznych właściwości zastosowanego
polimeru, przyjmowanie zależności lepkość-temperatura do precyzyjnego określania temperatury technologicznej
wydaje się niezbyt właściwe. Określone w ten sposób temperatury są w bardzo dużym stopniu przybliżone. Więcej
informacji na temat temperatury technologicznej znajduje się w rozdziale 5.
Badanie lepkości dynamicznej można wykonać:
metodą próżniowej kapilary Cannon-Manning, zgodnie z normą PN-EN 12596 [12];
metodą stożek płaszczyzna za pomocą reometru, zgodnie z normą PN-EN 13702-1 [13];
przy użyciu lepkościomierza obrotowego Brookfielda zgodnie z normami PN-EN 13302 lub ASTM D 4402
[14, 15].
Badanie lepkości kinematycznej wykonuje się natomiast przy pomocy lepkościomierza typu BS/IP/RF zgodnie
z normą PN-EN 12595 [16].
Na rysunkach 3.23. – 3.34. przedstawiono zakresy charakterystyczne lepkości otrzymane dla asfaltów produkowanych
w 2017 roku, wykonane przy użyciu lepkościomierza obrotowego Brookfielda zgodnie z normą PN-EN 13302,
rys. 3.22. Dla asfaltów drogowych miękkich, stosowanych przede wszystkim do produkcji emulsji asfaltowych
(w technologii „na zimno”), podano zakresy lepkości tylko przed starzeniem metodą RTFOT. Dla lepiszczy
wykorzystywanych w technologii „na gorąco” przedstawiono obie zależności – przed i po starzeniu RTFOT.
Rys. 3.22. (A) Widok ogólny lepkościomierza Brookfielda oraz (B) zbliżenie wrzeciona i termostatowanego pojemnika
na próbkę asfaltu (fot. ORLEN Asfalt sp. z o.o., dzięki uprzejmości ORLEN Laboratorium sp. z o.o.)
A
B