105
ROZDZIAŁ 5. TEchnologia stosowania asfaltów
5.3. Produkcja mieszanki mineralno-asfaltowej
Asfalt dostarczony do wytwórni mieszanki mineralno-asfaltowej, powinien charakteryzować się lepkością na tyle
małą, aby było możliwe bezproblemowe rozładowanie go z autocysterny.
Lepkość asfaltu wiąże się ściśle z jego temperaturą:
dla asfaltów drogowych i modyfikowanych polimerami – im wyższa temperatura asfaltu tym lepkość jest mniejsza,
dla asfaltów wysokomodyfikowanych typu HiMA – lepkość maleje do pewnej temperatury, powyżej której
zaczyna szybko wzrastać wraz z czasem przechowywania (proces szczególnie widoczny od 3-go dnia
magazynowania), dlatego też należy bezwzględnie przestrzegać wszystkich wskazówek dotyczących
maksymalnej temperatury magazynowania oraz wartości temperatury technologicznej podanej w tabeli 5.6.
W chłodnych porach roku, podczas transportu asfaltu z rafinerii należy monitorować temperaturę asfaltu
w autocysternie. Przyjmuje się, że minimalna temperatura pompowania osiągana jest przy lepkości asfaltu
wynoszącej około 2 Pa
·
s.
Przegrzewanie mieszanki mineralno-asfaltowej podczas produkcji na otaczarni prowadzi do znacznego
starzenia technologicznego asfaltu, co w konsekwencji zmniejsza trwałość nawierzchni asfaltowej.
Dlatego też, nie należy przekraczać zalecanej maksymalnej temperatury produkcji, nawet w celu zapewnienia
wymaganej urabialności i zagęszczalności mma na budowie.
Stosowanie zbyt gorącego lepiszcza do produkcji mma ma również inne negatywne skutki, szczególne w przypadku
produkcji mieszanek o nieciągłym uziarnieniu (SMA, BBTM, AUTL lub asfaltu porowatego PA), w których występuje
zwiększone ryzyko spływania lepiszcza. Należy w takich wypadkach zastosować zwiększoną zawartość stabilizatora
(np. włókien celulozowych) oraz sprawdzić spływność metodą Schellenberga w wyższej temperaturze, wg normy
PN-EN 12697-18 [20].
W przypadku przechowywania świeżo wyprodukowanej mieszanki w silosie, należy zwracać uwagę na jej
temperaturę. Wychłodzenie i usztywnianie mieszanki jest uzależnione od następujących czynników:
temperatury produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej,
rodzaju mieszanki i zawartości w niej lepiszcza oraz jego rodzaju (asfalt drogowy, modyfikowany, wysoko-
modyfikowany),
obecności dodatków takich jak stabilizatory, modyfikatory czy środki adhezyjne,
stanu technicznego i wyposażenia silosów (izolacja termiczna, ogrzewanie),
ilości mieszanki mineralno-asfaltowej w silosie.
W umieszczonych na końcu rozdziału tabelach 5.5. oraz 5.6. podano zalecane wartości temperatury technologicznej
stosowania asfaltów w mieszankach mineralno-asfaltowych.
5.4. Transport mieszanki mineralno-asfaltowej
Należy zwrócić szczególną uwagę na czystość skrzyń ładunkowych (bez resztek starej mieszanki mineralno-
asfaltowej) samochodów dostarczających mieszankę na budowę. Wewnętrzna część skrzyń powinna być zroszona
(bez nadmiaru) specjalnym środkiem zabezpieczającym ściany i dno przed przyklejaniem się mma. Do zraszania
skrzyń ładunkowych stosuje się tylko te środki antyadhezyjne, które nie działają szkodliwie na lepiszcze asfaltowe.