107
ROZDZIAŁ 5. TEchnologia stosowania asfaltów
Nie zaleca się stosowania termometrów bezkontaktowych, lecz termometry ze stalowym trzpieniem umożliwiające
zagłębienie w głąb warstwy. W przypadku, gdy temperatura wbudowywanej mieszanki jest bardzo wysoka
(a mieszanka stygnie bardzo powoli – jest podgrzewana od spodu) nie należy rozpoczynać wałowania aż do
momentu spadku temperatury umożliwiającej rozpoczęcie zagęszczania. Podane zalecenia nie dotyczą technologii
Kompaktasphalt
(wbudowania dwóch warstw jednocześnie specjalną rozkładarką).
Mieszanka asfaltu lanego MA, ze względu na dużą lepkość, nie zawsze może być rozkładana ręcznie. Zalecane jest
stosowanie mechanicznego sprzętu do wbudowywania oraz dodatków obniżających temperaturę wbudowywania.
Należy zwracać uwagę na temperaturę i czas przechowywania mieszanki asfaltu lanego, wskazówki zamieszczono
w tabelach 5.5. oraz 5.6.
Podczas wbudowywania mieszanek zawierających ORBITON HiMA należy stosować te same zasady, które są
wykorzystywane przy klasycznych asfaltach modyfikowanych polimerami. Niemniej jednak liczba i rodzaj użytych
walców oraz liczba przejazdów może być zwiększona, a finalne parametry należy dobrać na odcinku próbnym,
biorąc pod uwagę grubość warstwy, temperaturę otoczenia i rodzaj mieszanki mineralno-asfaltowej. Kluczowym
czynnikiem, na który należy zwracać uwagę jest odpowiednia temperatura produkcji i wbudowania mieszanki –
dane podane w tabeli 5.6.
Podczas wbudowywania mma z ORBITON 25/55-80 HiMA oraz ORBITON 45/80-80 HiMA może być konieczne
zwiększenie liczby walców, szczególnie, gdy następuje szybki spadek temperatury mma (okres jesieni). Podczas
zagęszczania mieszanka może zachowywać się elastycznie i nieco przesuwać się pod walcami, szczególnie
w pierwszej fazie zagęszczania w wysokiej temperaturze. W czasie dotychczasowych doświadczeń nie obserwowano
kłopotów z zagęszczaniem warstw zawierających ORBITON 65/105-80 HiMA.
Po zakończeniu prac nawierzchniowych, zaleca się bezzwłoczne oczyszczanie sprzętu (głównie rozkładarki) z resztek
mieszanki, dopóki jest gorąca – uwaga dotyczy szczególnie asfaltów wysokomodyfikowanych.
5.6. Sorbenty do zbierania rozlanego oleju na podłożu
Zgodnie z definicją sorbenty są to substancje, które mają zdolność pochłaniania innych substancji. Znalazły one
także zastosowanie w drogownictwie jako substancje bardzo pomocne do zbierania rozlanych plam oleju czy paliwa
na powierzchni warstwy. Należy pamiętać, że szybkość usunięcia takiej plamy z drogi to jeden z najważniejszych
czynników dla późniejszej trwałości nawierzchni asfaltowej. Substancje ropopochodne powodują rozpuszczanie
asfaltu, przenikają do kolejnych warstw przez co powodują trwałe zniszczenia.
Dawniej do usuwania substancji ropopochodnych z powierzchni stosowano piasek lub trociny. Sorbenty celulozowe:
trociny, drewno, papier, ze względu na ich małą gęstość (są dość lekkie i wrażliwe na podmuchy wiatru), mogą być
stosowane do wchłaniania wycieków olejowych, jednak wyłącznie przy bezwietrznej pogodzie. Należy pamiętać,
że sorbenty tego rodzaju chłoną także wodę. Na rynku dostępne są także specjalnie przetworzone sorbenty
celulozowe, w których wyeliminowano problem chłonięcia wody.
Do zastosowań na drogach utwardzonych przeznaczone są również sorbenty polimerowe syntetyczne (np. sorbenty
poliuretanowe). Można spotkać sorbenty lekkie i wtedy zachowują się one jak wcześniej wspomniane sorbenty
celulozowe, ale są także sorbenty specjalnie przetworzone o wyższej gęstości, co umożliwia ich stosowanie
w różnych warunkach pogodowych (wiatr).