PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 106

106
część II – ASFALTY W MIESZANKACH mineralno-asfaltowych
Nie wolno stosować do zraszania skrzyń ładunkowych oleju napędowego ani innych olejów mineralnych.
Podczas transportu mieszanki należy bezwzględnie stosować przykrycie skrzyń ładunkowych plandekami.
W warunkach obniżonej temperatury lub niekorzystnych warunków atmosferycznych zalecane jest stosowanie
samochodów z izolowanymi skrzyniami ładunkowymi.
W przypadku konieczności prowadzenia prac w bardzo niekorzystnych warunkach atmosferycznych (temperatura
<+5°C, silny wiatr >10 m/s, duże odległości transportu), należy rozważyć stosowanie, między rozkładarką
a samochodem wyładowującym mieszankę, urządzeń pośrednich z dodatkowym mieszalnikiem i podgrzewaniem
mieszanki (MTV,
Shuttle-buggy
). Pracę transportu należy zorganizować w taki sposób, aby zapewniona była
ciągłość dostaw mieszanki na budowę (bez postojów rozkładarki).
Po załadowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej na samochód należy dokonać kontroli temperatury mieszanki
oraz jej wizualnej oceny. Warto zwrócić uwagę na:
niebieski dym
– unoszący się nad mieszanką – świadczy o jej znacznym przegrzaniu w czasie mieszania
asfaltu z kruszywem (ponad 200°C). W zasadzie została ona zniszczona (przepalona) i po wbudowaniu
będzie się wykruszać oraz będzie nieodporna na wodę i mróz;
mieszanka „rozpływa się”
w skrzyni samochodu dostawczego – prawdopodobne przyczyny:
a. nastąpiło uszkodzenie dozownika asfaltu i mieszanka jest przeasfaltowana,
b. nieprawidłowy skład mieszanki mineralnej – brak którejś frakcji przy prawidłowej zawartości asfaltu,
c. nieprawidłowy skład mieszanki mineralno-asfaltowej – projekt w laboratorium od razu zakładał zbyt
dużą zawartość asfaltu,
d. nastąpiło przedozowanie środka adhezyjnego;
po załadunku mieszanka tworzy ostry stożek, mieszanka ma kolor matowy, bez połysku
– może
świadczyć o zbyt niskiej temperaturze mieszanki lub zbyt małej zawartości asfaltu; w rezultacie mieszanka
może nie mieć odpowiedniej urabialności i zagęszczalności na budowie; normalnie mieszanka po załadunku
powinna formować się w kształcie kopuły;
kruszywo nie jest otoczone całkowicie asfaltem
– prawdopodobne przyczyny:
a. zbyt mało asfaltu w mieszance (błąd w projektowaniu),
b. uszkodzony dozownik asfaltu (błąd w produkcji mma),
c. zbyt niska temperatura asfaltu podczas otaczania kruszywa,
d. zbyt krótki czas mieszania „na mokro” w otaczarce;
ziarna grysów pokryte są pęcherzykami asfaltu
– zjawisko wygląda tak, jakby asfalt kipiał na po-
wierzchni kruszywa; przyczyną jest znaczne zawilgocenie kruszywa, którego suszarka otaczarki nie była
w stanie zlikwidować; zjawisko zdarza się częściej przy kruszywach o dużej nasiąkliwości i po dłuższych
opadach deszczu.
5.5. Wbudowywanie
Mieszanki betonu asfaltowego o wysokim module sztywności (AC WMS/AC EME) z asfaltami twardymi, należy
wbudowywać z największą dopuszczalną technologicznie i projektowo grubością warstwy. Dzięki temu polepszone
zostaną warunki temperaturowe zagęszczania.
Podczas wbudowywania mieszanek na podłożu o podwyższonej temperaturze (niedawno wbudowanej warstwie,
czyli „gorące na ciepłym”) należy starannie kontrolować temperaturę w środku grubości wbudowywanej warstwy.
1...,96,97,98,99,100,101,102,103,104,105 107,108,109,110,111,112,113,114,115,116,...168
Powered by FlippingBook