114
część II – ASFALTY W MIESZANKACH mineralno-asfaltowych
W mieszance AC 16 S zastosowano nieco zawyżoną ilość lepiszcza (5,6%) w celu umożliwienia porównania
szerokiego spektrum lepiszczy asfaltowych – od bardzo twardego 20/30 do bardzo miękkiego 50/70. Zastosowanie
bardziej „suchej” mieszanki, spowodowałoby skumulowanie wyników wszystkich twardych lepiszczy w bardzo
wąskim przedziale parametru WTS
AIR
.
6.4. Wyniki badań
6.4.1. Temperatura mięknienia
Rysunek 6.2. przedstawia wyniki badania temperatury mięknienia PiK, wg PN-EN 1427, dla wszystkich wykorzystanych
w programie lepiszczy asfaltowych.
Rys. 6.2. Prezentacja wyników temperatury mięknienia dla badanych asfaltów [badania własne ORLEN Asfalt]
W kontekście zapewnienia dobrej odporności na koleinowanie mma, korzystna jest wyższa wartość temperatury
mięknienia. Należy mieć jednak na uwadze, że o ile dla asfaltów drogowych (niemodyfikowanych) wyższa temperatura
mięknienia oznacza także wyższą lepkość lepiszcza i co za tym idzie lepszą odporność na koleinowanie, o tyle dla
asfaltów modyfikowanych (klasycznych i HiMA) temperatura mięknienia jest już nieporównywalna. Stosowane są
różnej twardości asfalty bazowe, różne zawartości i rodzaje polimerów, co finalnie sprawia, że nawet lepiszcza
o takiej samej wartości temperatury mięknienia PiK mogą charakteryzować się zupełnie odmiennymi właściwościami.
6.4.2. Test MSCR
Na rysunkach 6.3. oraz 6.4. przedstawiono odpowiednio porównanie parametru J
nr
oraz nawrotu R dla lepiszczy
asfaltowych zbadanych metodą MSCR w temperaturze: 58°C, 64°C i 70°C.