PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 124

124
część II – ASFALTY W MIESZANKACH mineralno-asfaltowych
ROZDZIAŁ 8
Dane o lepiszczach asfaltowych
do projektowania mechanistycznego
8.1. Wprowadzenie
Zgodnie z polskimi przepisami technicznymi konstrukcje nawierzchni dróg przyjmuje się stosując katalogi
lub projektując (wymiarując) je indywidualnie [1]. W ostatnim okresie, wraz ze wzrostem popularności przetargów
w trybie „Projektuj i Buduj”, wzrosła także częstość projektowania indywidualnego związana z optymalizacją
układów warstw nawierzchni.
W kwestii projektowania indywidualnego wyzwaniem pozostaje nadal zastosowanie odpowiednich danych
wsadowych do obliczeń projektowych. W szczególności pojawienie się nowych i innowacyjnych lepiszczy
asfaltowych, takich jak HiMA, z jednej strony otworzyło nowe możliwości, a z drugiej zwiększyło potrzebę
weryfikacji wykorzystywanych danych.
W kolejnych częściach niniejszego rozdziału podano wyniki badań ORLEN Asfalt dotyczące modułów sztywności
mieszanek mineralno-asfaltowych z zastosowaniem różnych lepiszczy produkowanych przez Grupę ORLEN.
8.2. Moduł sztywności
W Polsce stosuje się kilka metod badawczych do określania wartości modułów sztywności mieszanek mineralno-
asfaltowych, przede wszystkim:
do modułu zespolonego – metodę 4PB-PR wg PN-EN 12697-26 Aneks B [2]
do modułu sztywności sprężystej – metodę IT-CY wg PN-EN 12697-26 Aneks C [2]
W większości wymagań krajowych i specyfikacji, np. w WT-2 2014 GDDKiA [3], podaje się wyłącznie wymagania
wobec zespolonego modułu sztywności dla metody 4PB-PR, przy zastosowaniu następujących parametrów badania:
częstotliwość obciążenia 10 Hz, temperatura 10°C. Dla takich parametrów badania w tabeli 8.1. podano wyniki
oznaczeń modułów zespolonych uzyskane z różnymi asfaltami w mieszance AC 16 W.
Metoda IT-CY jest metodą pomocniczą, stosowaną w czasie procesu projektowania mieszanek do sprawdzenia
efektów zmian składu mma na wartość modułu sztywności sprężystej. Wyniki uzyskiwane metodą IT-CY są
z reguły niższe niż z 4PB-PR.
1...,114,115,116,117,118,119,120,121,122,123 125,126,127,128,129,130,131,132,133,134,...168
Powered by FlippingBook