PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 118

118
część II – ASFALTY W MIESZANKACH mineralno-asfaltowych
Korelacje uzyskane dla temperatury mięknienia i odporności na koleinowanie mieszanek mineralno-asfaltowych są
niezadowalające. Potwierdza to wspomniany w pierwszej części rozdziału brak możliwości przełożenia właściwości
lepiszczy zbadanych zgodnie z PN-EN 1427 na zachowanie się nawierzchni drogowej w wysokiej temperaturze.
6.5. Wnioski
Główne spostrzeżenia wynikające z przeprowadzonych badań:
Wyniki badania MSCR oraz wyniki badań koleinowania mieszanek mineralno-asfaltowych w coraz wyższej
temperaturze wskazują na znaczną wrażliwość lepiszczy na wysoką temperaturę. Oznacza to,
że przypadki
ekstremalnie gorącego powietrza, jakie pojawiają się w ostatnich latach, mogą w znaczący
sposób przyczyniać się do powstawania kolein
.
Stosowanie twardych asfaltów pozwala uzyskać dobrą odporność na koleinowanie, jednakże w przypad-
ku asfaltów drogowych należy pamiętać, że są one bardziej podatne na spękania niskotemperaturowe.
Tak twarde lepiszcza jak 20/30 mogą być stosowane tylko w warstwach przykrytych nawierzchni.
Stosowanie asfaltów drogowych o penetracji 50/70 i 70/100 do warstw ścieralnych w nawierzchniach
o większym obciążeniu ciężkim ruchem jest co najmniej wątpliwe i powinno być poprzedzone badaniami
odporności mma na koleinowanie. W przypadku tak miękkich lepiszczy kluczowa jest umiejętność projek-
towania szkieletu mineralnego w mma.
Rozwiązaniem tych problemów są
asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA,
które charakteryzują się największą elastycznością oraz najlepszą odpornością na deformacje
trwałe
spośród wszystkich badanych rodzajów asfaltów. Uzyskane odporności na koleinowanie mieszanek
z ORBITON HiMA pozostają bardzo dobre nawet w temperaturze 70°C.
Otrzymane korelacje wskazują na to, że w
yniki uzyskane w teście MSCR mogą być praktycznym
narzędziem do oceny zachowania nawierzchni drogowej pod wpływem działania wysokiej
temperatury
, stawiając tym samym na profilaktykę a nie naprawy zniszczonych konstrukcji drogowych w
przyszłości. Jest to szczególnie istotne w kontekście wieloletnich gwarancji udzielanych na równość poprzeczną
(koleiny) budowanych dróg.
Należy jednak zaznaczyć, że test MSCR określa tylko i wyłącznie wpływ
lepiszcza asfaltowego na podatność mieszanek mineralno-asfaltowych na koleinowanie, pomija
zaś rolę szkieletu mineralnego
.
Kompletna ocena przydatności lepiszcza w obszarze trwałości nawierzchni powinna uwzględniać także
badania właściwości niskotemperaturowych, odporności na zmęczenie itd.
Chcąc wprowadzić w Polsce wyniki testu MSCR jako jedno z wymagań funkcjonalnych dla lepiszczy asfaltowych,
należałoby na pewno rozważyć kwestie związane ze sposobem przygotowania próbki do badań oraz wartościami
temperatury i naprężenia wykorzystywanych podczas pomiaru – tak, aby dostosować metodykę wykonywania
badania do warunków klimatycznych panujących w Polsce.
1...,108,109,110,111,112,113,114,115,116,117 119,120,121,122,123,124,125,126,127,128,...168
Powered by FlippingBook