PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 122

122
część II – ASFALTY W MIESZANKACH mineralno-asfaltowych
7.4. Program badań
Badania wykonano na mieszance SMA 11 S, w której zastosowano następujące lepiszcza: ORBITON 45/80-55,
ORBITON 45/80-65, ORBITON 45/80-80 HiMA. Wszystkie wymienione lepiszcza stosowane są do wykonywania
warstw ścieralnych. Należą do grupy lepiszczy modyfikowanych polimerami wg EN 14023.
Asfalty ORBITON 45/80-55 oraz ORBITON 45/80-65 modyfikowane są klasyczną ilością polimeru SBS, natomiast
ORBITON 45/80-80 HiMA należy do grupy asfaltów wysokomodyfikowanych o bardzo wysokiej zawartości polimeru
(odwróconej fazie asfalt-polimer).
Mieszanka SMA 11 S została zaprojektowana z kruszywa melafirowego, wg WT-2 2014. Wskaźnik PSV kruszywa
wynosił 52. Wszystkie mieszanki charakteryzowały się tą samą zawartością lepiszcza 6,6% m/m. Osiągnięte
parametry objętościowe trzech mieszanek SMA wynosiły:
zawartość wolnych przestrzeni wg PN-EN 12697-8 = 2,3 – 3,0% v/v
zawartość wolnych przestrzeni wypełnionych asfaltem VFB wg PN-EN 12697-8 = 83,2 – 86,5%
zawartość wolnych przestrzeni w mieszance mineralnej VMA wg PN-EN 12697-8 = 17,2 – 17,8 % v/v
Należy zaznaczyć, że próbki z mieszanek mineralno-asfaltowych SMA11 nie były poddane mechanicznemu ścieraniu
błonki asfaltowej w komorze strumieniowej, gdyż głównym celem badań było określenie wpływu rodzaju lepiszcza
na zmiany współczynnika tarcia określonego w warunkach laboratoryjnych.
7.5. Wyniki
W wyniku badań uzyskano wykres zależności współczynnika PWS od liczby cykli polerowania, w którym mieszanki
SMA z ORBITON 45/80-55 oraz ORBITON 45/80-65 charakteryzowały się wyższymi wartościami PWS niż mieszanka
z ORBITON 45/80-80 HiMA. Badanie powierzchni próbki, a w szczególności powierzchni odsłoniętych ziaren
kruszywa w SMA 11 S wykazało przyczynę zmierzonych różnic PWS. Otóż błonka lepiszcza asfaltów modyfikowanych
45/80-55 i 45/80-65 została relatywnie szybko starta podczas polerowania głowicami gumowymi. Z kolei ziarna
mieszanki SMA 11 S zawierającej ORBITON 45/80-80 HiMA, pomimo polerowania, wciąż były pokryte warstwą
tego asfaltu. Porównanie otrzymanych obrazów mikroskopowych przedstawiono na rys. 7.3.
1...,112,113,114,115,116,117,118,119,120,121 123,124,125,126,127,128,129,130,131,132,...168
Powered by FlippingBook