PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 117

117
ROZDZIAŁ 6. Badanie MSCR asfaltów a odporność mieszanek mineralno-asfaltowych na koleinowanie
Zgodnie z oczekiwaniami, na podstawie powyższych wykresów można zauważyć zależność pomiędzy wynikami
parametrów koleinowania a twardością i lepkością wykorzystanych lepiszczy drogowych (niemodyfikowanych).
Stosowanie twardych asfaltów, takich jak: asfalt drogowy 20/30 czy 35/50 pozwala uzyskać dobrą odporność
na deformacje trwałe. Niestety w sytuacji zastosowania tak twardych lepiszczy do poszczególnych warstw nawierzchni,
będą one charakteryzować się zmniejszoną elastycznością, a podczas spadku temperatury zwiększoną wartością
skurczów niskotemperaturowych, co w konsekwencji może doprowadzić do powstawania spękań nawierzchni
zimą. Tak sztywne lepiszcza nie powinny być więc stosowane w warstwach ścieralnych, które w większym stopniu
narażone są na wahania temperatury czy działanie wody i mrozu. Uzyskanie z kolei dobrego wyniku koleinowania
w mieszankach mineralno-asfaltowych z lepiszczami bardziej miękkimi typu 50/70 jest dosyć trudne. Stosowanie
ich do warstw ścieralnych w nawierzchniach o większym obciążeniu ciężkim ruchem jest bardziej ryzykowne
i powinno być poprzedzone badaniami odporności mma na koleinowanie.
Znacznie lepsze wyniki badań koleinowania uzyskuje się dla asfaltów modyfikowanych polimerami.
Najlepszą odporność na deformacje trwałe wykazują asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA,
co jest zgodne z otrzymanymi wartościami parametrów z testu MSCR. Należy zaznaczyć również, że w przypadku
zapewnienia nawierzchni odporności na koleinowanie wartość penetracji (twardość) PMB HiMA nie ma aż tak
dużego znaczenia – asfalt o penetracji 25/55 charakteryzuje się zbliżoną odpornością na koleinowanie jak asfalt
o penetracji 65/105.
6.4.4. Korelacje wyników badań asfaltów z wynikami badań koleinowania
mieszanek mineralno-asfaltowych
W tabeli 6.2. zestawiono otrzymane korelacje pomiędzy wynikami badań lepiszczy asfaltowych, a wynikami badań
koleinowania mieszanek mineralno-asfaltowych.
Tabela 6.2. Korelacje wyników badań lepiszczy asfaltowych (temperatura mięknienia i parametr J
nr
) z wynikami badań
koleinowania mma (WTS
AIR
i PRD
AIR
), współczynniki determinacji R
2
[badania własne ORLEN Asfalt]
Zbadana
właściwość asfaltu
Zbadana właściwość mieszanek mineralno-asfaltowych
PRD
AIR
T = 60°C
WTS
AIR
T = 60°C
PRD
AIR
T = 70°C
WTR
AIR
T = 70°C
Temperatura mięknienia
R
2
= 0,59
R
2
= 0,56
R
2
= 0,42
R
2
= 0,43
J
nr
, 3.2 kPa, Temp=58°C
po RTFOT
R
2
= 0,95
R
2
= 0,93
R
2
= 0,87
R
2
= 0,87
J
nr
, 3.2 kPa, Temp=64°C
po RTFOT
R
2
= 0,95
R
2
= 0,92
R
2
= 0,86
R
2
= 0,86
J
nr
, 3.2 kPa, Temp=70°C
po RTFOT
R
2
= 0,93
R
2
= 0,91
R
2
= 0,84
R
2
= 0,84
Na podstawie analizy wyników współczynnika determinacji R
2
, przedstawionych w tabeli 6.2., można zaobserwować
bardzo dobre korelacje pomiędzy wynikami badań koleinowania mieszanek mineralno-asfaltowych,
a parametrem J
nr
3,2 kPa uzyskiwanym w teście MSCR dla lepiszczy asfaltowych
. Oznacza to, że na podstawie
wyników badania MSCR możemy z dość dużym prawdopodobieństwem przewidywać zachowanie nawierzchni
w warunkach ekstremalnie wysokiej temperatury, dochodzącej nawet do 70°C (współczynnik determinacji R
2
> 80%).
1...,107,108,109,110,111,112,113,114,115,116 118,119,120,121,122,123,124,125,126,127,...168
Powered by FlippingBook