112
część II – ASFALTY W MIESZANKACH mineralno-asfaltowych
Rys. 6.1. Reometr DSR oraz układ płytek równoległych stosowanych do badania MSCR
(fot. ORLEN Asfalt dzięki uprzejmości ORLEN Laboratorium sp. z o.o.)
Dokładny opis wykonania testu MSCR, wraz ze sposobem przygotowania próbek oraz interpretacją wyników
znajduje się w rozdziale 4.
6.2. Badanie MSCR asfaltów a odporność mieszanek
mineralno-asfaltowych na koleinowanie
Liczne badania prowadzone na różnych asfaltach wskazują na dobrą bądź bardzo dobrą korelację parametru J
nr
z wynikami badań koleinowania mieszanek mineralno-asfaltowych [9, 21]. Wielu autorów w swoich publikacjach
zaznacza, że znacznie lepsze korelacje uzyskuje się przy naprężeniu równym 3.2 kPa, niż 0.1 kPa [10, 11]. Inne
badania [12, 13] pokazują z kolei, że uzyskiwane korelacje są jeszcze lepsze, jeżeli w teście MSCR zastosuje
się znacznie wyższe wartości przykładanych naprężeń np.: powyżej 6.4 kPa. Wynika to z faktu, że wartości J
nr
uzyskiwane przede wszystkim dla polimeroasfaltów przy naprężeniu 0.1 oraz 3.2 kPa są na ogół bardzo małe
(J
nr
poniżej 0,1), co jest szczególnie dobrze widoczne w badaniach ORBITON HiMA. Stąd też im wyższe wartości
naprężenia zastosujemy podczas testu MSCR, tym uzyskiwane parametry będą w większym stopniu zróżnicowane.
Przy takim podejściu możliwa jest dokładniejsza ocena odporności danego PMB na koleinowanie.
Należy jednak zaznaczyć, że aby przeprowadzać badania przy innych wartościach naprężenia niż te podane
w normach, trzeba zwrócić szczególną uwagę na powtarzalność otrzymywanych wyników oraz ustalić precyzję
metody dla zmienionych warunków badania.
W Polsce również wykonano podobne badania i zauważono bardzo dobrą korelację pomiędzy wynikami badań
testu MSCR w 64°C, a wynikami badaniami koleinowania wg EN 12697-22 przeprowadzonymi w temperaturze
60°C [10].